19 september 2010

BLÅTT vs röd/grön

Jag hade inte tänkt att skriva något politiskt här på bloggen men nu är jag ganska trött på att alla tycker att de som röstar blått är egoister, att de inte tänker på sina medmänniskor och att de bara vill att de rika ska bli rikare och de fattiga fattigare.
Jag ska nu förklara min syn på saken och varför jag röstar blått.

Jag är outbildad (i alla fall har jag inga högskole-eller universitets-poäng) och är föräldraledig. Jag skulle inte vilja påstå att jag är en idealisk moderat-målgrupp utan snarare en vanlig dödlig Svensson. Ändå röstar jag på moderaterna för att det gynnar mig men även för att jag tror och hoppas att det gynnar personer i samma situation som jag.

Jag tycker att varje person ska ha en möjlighet att få utvecklas och "lyckas" i sitt liv, en möjlighet att få det bättre och jag tycker att den blåa sidan ger en större möjlighet till det vilket i sin tur (tycker jag) ger en bättre möjlighet att minska på klyftor. Ja, det är orättvist att de rika tjänar mer på skattesänkningar och om jag var egoistisk skulle jag vara arg för det och vilja ta bort deras extra pengar (som de röd/gröna gör) istället är jag glad för den extra 1000-lappen som jag själv fått vilket gör att jag kan ta den och göra mitt bästa för att göra mitt liv bättre och rikare.
(Jag tycker även att det är egoistiskt att inte vilja unna någon, och ta bort möjligheten för andra att kunna kämpa och lyckas och få det bättre om det är något de vill.)
Angående arbetslösheten tycker jag det är bättre att stimulera lösningen på problemet genom att sänka arbetsgivaravgifter för unga mm istället för att stimulera arbetslösheten genom att öka och förlänga bidragen. (Har ni hört talas om "the power of deadlines"?) Självklart ska man kunna överleva som arbetslös men jag tycker inte att skattepengarna ska ge de arbetslösa en lika bra vardag som de som jobbar och betalar skatt. Det ska vara motiverande att jobba, att ha ett jobb och det ska vara värt att jobba!
Angående de utförsäkrade tycker jag den situationen är hemsk och det är jättesorgligt att det blivit så och jag hoppas verkligen att lagen ändras. (Jag tror inte Göran Persson var helt fri från barnsjukdomar under sin första mandatperiod.)

Jag vill att alla ska få det bättre på alla sätt och vis och skillnaden mellan mig och de röd/gröna är att jag tror att en annan väg är den rätta.

Tack för att ni lyssnade.
PUSS

3 kommentarer:

  1. Ja, speciellt egoistiska är ju de rika och välbärgade som röstar röd/grönt och är villiga att dela med sig genom högre skatter. Skatter som kan gå till en välfärd som gäller alla, även dem som inte har råd att köpa in sig i kortare privata vårdköer. Väldigt egoistiskt ;) Puss puss.

    SvaraRadera
  2. Ville bara poängtera att båda sidorna är "egoistiska" beroende på hur man ser på det och jag tycker det är dåligt av många som röstar på de röd/gröna att säga att blåa är egoistiska och bara tänker på sig själva. Kom med riktiga argument i stället.
    =)

    SvaraRadera